04 November, 2010

Banjir; Kenalpasti Keperluan Mangsa Sebelum Datang Membantu


Di Malaysia musibah banjir di hujung tahun pada saya sedikit unik. Seolah-olah bergilir-gilir negeri yang ditimpa bajir yang besar. Pahang pada 2001, Johor pada 2004, Pahang semula 2006, Terengganu 2007. Tahun ini 2010 di Perlis dan Kedah. Selain itu, memang negeri-negeri seperti Kelantan dan Terengganu setiap tahun akan dilanda banjir walaupun tidak besar.

Kita sangat bersimpati kepada rakan-rakan, saudara mara yang menjadi mangsa di Perlis dan Kedah pada tahun ini. Mungkin mereka tidak menjangkakan seteruk ini dugaan pada kali ini. 35,000 mangsa dipindahkan ke pusat-pusat pemindahan. Sudah tentu harta benda, dokumen-dokumen penting juga musnah jika tidak sempat hendak diselamatkan.

Seharusnya bantuan perlu dihulurkan segera. Di negara kita ini, tindakan menangani bencana diletakkan di bawah Bahagian Keselamatan Negara. BKN akan menyelaraskan bantuan-bantuan sambil dibantu oleh JKM dan pasukan beruniform. NGO-NGO juga biasanya akan menyelaraskan maklumat dan gerak kerja dengan BKN juga.

Ramai yang prihatin kalau berlakunya banjir. Pelbagai bantuan dikumpul dan disusun untuk diserahkan kepada mangsa banjir. Dua bentuk bantuan untuk mangsa banjir boleh diberikan. Bantuan semasa banjir dan bantuan selepas banjir surut.

Semasa banjir melanda, bantuan boleh ditumpukan di pusat-pusat pemindahan. NGO-NGO yang mahu membantu perlu membuat tinjauan dahulu ke pusat-pusat ini. Berhubunglah dengan pegawai BKN dan JKM yang bertugas di situ. Kenalpasti apakah lagi barang-barang keperluan yang masih belum mencukupi.

Kebiasaannya, bantuan makanan adalah sangat mencukupi, malah berlebihan. Walaupun kebiasaannya lauk ikan sardin itu menjadi juadah, ada juga sekali sekala restoran-restoran mamak yang bermurah hati memberikan jamuan nasi beriyani mereka kepada mangsa-mangsa.

Keperluan lain yang biasanya kurang adalah : tuala mandi (biasanya diberikan sehelai dua untuk dikongsi semua ahli keluarga), tuala wanita, lampin bayi, selimut, tikar, peralatan mandi, kelengkapan solat dan susu anak.

Selepas dikenalpasti, barulah pergi membelinya untuk disalurkan kepada mangsa-mangsa di pusat-pusat pemindahan. Elakkanlah datang terus dengan barang bantuan sebelum membuat tinjauan lapangan terlebih dahulu.

Selain bantuan kelengkapan, elok juga NGO-NGO turun membantu untuk mengisi masa lapang mangsa di pusat-pusat pemindahan ini. Anjurkan aktiviti seperti permainan motivasi, ceramah kelompok, kaunseling, membawa Al-Quran, tahsin solat, pengukuhan fardhu ain, dan banyak lagi. Ini bagi memastikan mangsa-mangsa tidak berasa bosan hanya makan-tidur di pusat tersebut.

Jika tidak menganjurkan aktiviti pun, bantuan sokongan moral masih boleh diberikan. Mendekati mereka untuk berbual-bual dan melayan hati dan perasaan mereka yang ditimpa kesusahan akibat bencana ini. Emosi mereka perlu distabilkan, perasaan mereka perlu ditenteramkan. Yakinkan mereka yang di luar sana ramai lagi turu simpati dan berkongsi kedukaan mereka.

Bantuan selepas banjir surut, Insya ALlah akan diceritakan dalam entri akan datang.

16 maklum balas:

Suara Kalbu said...

Betul tu tuan,

Orang kita memang prihatin memang membantu tetapi selalu bantuan dihulur secara tergesa-gesa mengenangkan keperluan mangsa. Tapi selalunya keperluan itu tidak dikaji terlebih dahulu. Kita sibuk hendak menyerahkan bantuan makanan semata-mata..sudahnya bantuan itu berlebihan dibawa pulang ke pejabat dan dipandang sepi

Hisyam Muhibah said...

Suara Kalbu - itu yang penting skuad peninjau turun dahulu ke pusat pemindahan mangsa.

Mata Hati said...

betul apa yg diperkatakan tu.. tapi ada juga pihak yg menghulurkan bantuan semata2 kerana mencari publisiti. dipanggil sekali wartawan utk merakamkan gambar mereka menyerahkan bantuan kpd mangsa banjir.

ozzy said...

salam...

Semoga apa yang kita lakukan atas niat yang ikhlas bukan menunjuk2 atau ada niat yg lain.

Hisyam Muhibah said...

Mata Hati - memang ramai opportunis dalam masyarakat kita. mengambil kesempatan untuk kepentingan peribadi atas kesusahan orang lain. nak menolong kena lah ikhlass..

Hisyam Muhibah said...

Bro. Ozzy - niat mesti ikhlas dan mesti dilihat ikhlas. TQ

zulkbo said...

salam saudara..
begitulah realitinya hidup
ada senang,sekarang susah..
maka bersedialah untuk menghadapi
hari susah..

akuanakpahang said...

Salam sahabat.
Kawan pun turut simpati dgn mangsa banjir ini apapun kena bawak bersabar semuanya itu dugaanNYA jua.

Nafisa81 said...

dalam kesibukan memberi bantuan di pusat pemindahan...takde orang pon tolong tengok2 kan rumah yang ditinggalkan...rezeki mat pulak nanti..

BLADE EDGE said...

Salam..

saya just blogwalking..baru tahu pasal blog ni..

ada tgk dlm npaper hari ni tajuk berkenaan banjir ni..biasanya kat2 hjg thn slalu gitu, ada la berita2 pasal banjir ni....

Anyway kalau ada masa, silalah menjelajah ke blog saya.

regards,
BLADE EDGE

Musafir Bulat said...

saya sendiri pernah alami banjir, sewaktu saya duduk di kwasan pedalaman. tapi saya tak kene pindah, sebab dah terperangkap kat dalam, tak boleh keluar mana-mana.hehe

Hisyam Muhibah said...

en. zulkbo ~~ begitulah. perlu sedia hadapi kesusahan hidup.

en. yassin aap ~~ samalah dengan saya.

nafisa ~~ betul jugak tu. mesti yang ada ambil kesempatan di atas kesempitan orang lain.

blade edge ~~ jemput datang lagi ke blog ni

musafir ~~ bantuan juga mesti disalurkan walaupun mangsa tidak berpindah.


--- Terima kasih semua atas ulasan yang bernas ---

humbleyat said...

saya suka bahagian bantuan sokongan moral.

mungkin kita perlu spesifikkan lagi apa tindakan mereka seterusnya selpas banjir, biasanya mereka ini masih dlam keadaan trauma dan mengalami maslah kewangan.

Hisyam Muhibah said...

Humbleyat ~ sokongan moral boleh secara profesional atau sekadar membantu setakat mampu. Trauma biasanya yang pertama kali menjadi mangsa banjir. Ini kena bantu lebih sikit daripada segi moral.

Aminloans said...

Assalamualakum
Saya Mr.Amin, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan pinjaman pada kadar faedah sebanyak 2
%, Saya menawarkan pinjaman kepada individu dan syarikat atau kumpulan orang yang
secara kewangan ke bawah. Ia merupakan peluang kewangan pada langkah pintu anda
hari ini dan mendapatkan gambaran yang cepat kredit di sana.
Terdapat banyak peluang pembiayaan dan membantu dalam semua aspek dan
masih ada lagi. Tetapi ia adalah satu peluang kewangan di depan pintu,
dan musim kemarau akan berakhir, dan tidak boleh ketinggalan yang unik ini
peluang. Adakah anda memerlukan bantuan kewangan? Adakah anda memerlukan pinjaman untuk
mengembangkan perniagaan anda? Adakah anda memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan secara besar
skala? Anda memerlukan pinjaman yang boleh mengubah hidup anda dan semasa anda
status kewangan? Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membetulkan keadaan
di tempat yang tepat? Kemudian mencari-cari lagi, kerana pinjaman anda adalah impian anda
pintu perkhidmatan langkah today.The disediakan untuk individu, perniagaan
dan orang-orang perniagaan. Jumlah kredit dalam lingkungan $
1,000.00 kepada AS $ 500,000,000.00 atau pilihan anda saya memberi pinjaman untuk
projek, perniagaan, cukai, bil, dan banyak sebab-sebab lain, pinjaman kami
mudah dan * * ditapis untuk maklumat lanjut hubungi kami melalui e-mel
: Aminloans@gmail.com
PERMINTAAN UNTUK PINJAMAN
================================
Nama: ...................
Nama Kedua: ..................
Hubungi Alamat: .................
Negara: ...................
Umur: ..........................
Jantina: ....................
Nombor Telefon: ..............
Status: .................
Pendudukan: ...............
kedudukan: .................
pendapatan bulanan: ..............
Jumlah Pinjaman: .................
Tujuan Pinjaman: ...............
jangka masa: ....................
Adakah anda memohon untuk pinjaman sebelum: ............
anda memahami Bahasa Inggeris: .................
BEBERAPA SOALAN JAWAB (Soalan Lazim) Kami mempunyai mudah
membentuk untuk anda untuk mengisi memohon pinjaman. mengisinya dan hantar
kepada saya. Permohonan itu meliputi topik-topik berikut. * Kebenaran *
Peminjam Kredit information1.
Apakah kadar faedah? Kadar faedah bergantung kepada projek.
Kadar adalah 2% faedah bulanan hanya kadar faedah tahunan yang dibayar.
2. Akan masalah kredit saya? tidak
3. Di manakah anda pinjaman? Kami pinjaman Dunia
4. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menyerahkan pinjaman
permohonan, anda boleh mengharapkan jawapan yang awal kurang dari 24 jam
dan pembiayaan dalam tempoh 72-96 jam selepas menerima maklumat yang kita perlukan
daripada anda.
5. Apa yang akan menjadi pembayaran saya? Yang akan dikira untuk anda dan
dihantar kepada anda pada jadual pembayaran balik alongwith terma pinjaman.
Kami berharap untuk hubungan perniagaan yang kukuh dengan anda.
Yang ikhlas,
cashfirm smartloan

solusi cepat kaya said...

,,.,KISAH NYATA , , , ,
Aslamu alaikum wr wb..Allahu Akbar, Allahu akbar, Allahu akbar
Bismillahirrahamaninrahim,,senang sekali saya bisa menulis dan berbagi kepada teman2 melalui room ini, sebelumnya dulu saya adalah seorang pengusaha dibidang property rumah tangga dan mencapai kesuksesan yang luar biasa, mobil rumah dan fasilitas lain sudah saya miliki, namun namanya cobaan saya sangat percaya kepada semua orang, hingga suaatu saat saya ditipu dengan teman saya sendiri dan membawa semua yng saya punya, akhirnya saya menaggung utang ke pelanggan saya totalnya 470 juta dan di bank totalnya 800 juta , saya stress dan hamper bunuh diri anak saya 2 orng masih sekolah di smp dan sma, istri saya pergi entah kemana dan meninggalkan saya dan anakanaknya ditengah tagihan utang yg menumpuk, demi makan sehari hari saya terpaksa jual nasi bungkus keliling dan kue, ditengah himpitan ekonomi seperti ini saya bertemu dengan seorang teman dan bercerita kepadanya, Alhamdulilah beliau memberikan saran kepada saya, dulu katanya dia juga seperti saya stelah bergabung dengan KI JAMBRONG hidupnya kembali sukses, awalnya saya ragu dan tidak percaya tapi selama satu minggu saya berpikir dan melihat langsung hasilnya, saya akhirnya bergabung dan menghubungi KI jambrong di No 0853-1712-1219. Semua petunjuk AKI saya ikuti dan hanya 3 hari Astagfirullahallazim, Alhamdulilah Demi AllAH dan anak saya, akhirnya 5M yang saya minta benar benar ada di tangan saya, semua utang saya lunas dan sisanya buat modal usaha, kini saya kembali sukses terimaksih KI JAMBRONG saya tidak akan melupakan jasa AKI. JIKA TEMAN TEMAN BERMINAT, YAKIN DAN PERCAYA INSYA ALLAH, SAYA SUDAH BUKTIKAN DEMI ALLAH SILAHKAN HUB AKI JAMBRONG DI 0853-1712-1219. (TANPA TUMBAL/AMAN)
;'==

Post a Comment

Powered by Blogger.