13 December, 2010

Satay Kajang di Kuantan


Penggemar satay di Kuantan sudah ada pilihan terbaru untuk menikmati menu kegemaran mereka itu. Selain Satay Zul di simpang Jalan Alor Akar, Sate Jawa berdekatan ECM, Sate Beserah yang banyak dijual di pasar-pasar malam dan lain-lain jenama, kini satay yang ditunggu-tunggu sudah tiba. Satay Kajang Haji Samuri sudah boleh dinikmati di Kuantan tanpa perlu bersusah payah pergi ke Kajang.



Menurut Wikipedia,
Sate Kajang is a generic name for a style of sate where the meat chunks are bigger than normal and the sweet peanut sauce is served with a dollop of fried chili paste. Hence, Sate Kajang is now found through out Malaysia and not just in Kajang. Sate Kajang Haji Samuri is very popular in Kajang as well as throughout Malaysia. This is currently the most well known chain of Kajang satay restaurants. Sate Kajang Haji Samuri offer chicken sate, beef sate, deer sate, rabbit sate, fish sate and many other variants.

Lokasinya di pusat komersial bersebelahan dengan Hotel Seri Malaysia. Kelazatan, rasa, saiz, kuah kacang, sambal kuah adalah sama dengan satay Hj. Samuri di Kajang sana. Cumanya, harganya berbeza sedikit - 80 sen secucuk, lebih mahal daripada di Kajang.

12 maklum balas:

Suara Kalbu said...

Wahhh... satu kemajuan dah boleh dapat Sate Kajang di Kuantan. tapi kenapa harganya berbeza dengan di sini ? Mahal juga tu.

Hisyam Muhibah said...

Suara Kalbu ~~ saya tak bertanya pulak kenapa harganya mahal 20 sen. saya anggap macam ni saja - dia pergi kajang untuk dapatkan sate2 mentah yang sudah diperam dan bawak balik ke kuantan. begitu jugak kuah kacangnya. di kuantan, diorang bakar saja.. haha.. kos pengangkutan lah tu

smtabi'in said...

Tahniah untuk warga Kuantan khususnya para penggemar sate... tak perlu bersusah payah pergi ke Kajang... tapi kena bayar lebih sedikit untuk sate yang sama.. Sate Jawa?? macamana pula kesedapannya yang ni?

akuanakpahang (AAP) said...

Adus jauh lagi kalau nak ke kuantan nun.. kalau dia org buka kat bandar saya nie lagi bagus :)
Entri Terbaru "Jodoh VS Tembikai"

Anak Ulu Cheka said...

antara seme2 tu mana paling best yg deme dah try cuba testing heheheh

Hisyam Muhibah said...

Tabiin ~~ itu lah pasal.. kalau pergi KDH pun tak sempat nak makan sate kajang. sate jawa tu nama saje, rasanya sama macam sate biasa

En. Yassin AAP ~~ kena cari lah sape yg boleh jadi francaisee kat jantet tu

Anak Ulu Cheka ~~ kalau ikut lidah dan selera saya, saya zul lah yang terbaik di Kuantan

zulkbo said...

salam Hisyam..
sate kajang pun dah
sampai kuantan yak..?
ermmm..yang nampak
puteh semacam tu satey
arnab ke?

APAN said...

haha...tah lepas nk gi ke x la...
kalau tiap2 minggu mkn nasi bujg je...
ni pe lagi sate 80 secucuk...
haha...

target nk mkn sate jawa kat ECM tu dulu...
cm sedap je...
haha...

Hisyam Muhibah said...

En. Zulkbo ~~ ada lah tu yg jadi francaisee dia kat Kuantan ni. dalam gambar ni sate ayam dengan daging shj. memang ada yang nampak putih2 sikit, itu sate ayam yg macam tak cukup resap rempah dia

Apan ~~ saya pun rasanya itu kali pertama dan kali terakhir pergi makan sate kajang kuantan ni.. haha sebab harganya tu lah.. akan kembali ke satay zul lepas ni.. haha

SURIA AMANDA said...

satey?baru jer makan sabtu lepas..tapi tgok gambar ni..bagai terasa2 lak...

humbleyat said...

lokasi satay zul ngan satay kajang tu dah dekat ngan rumah sy dah tu..

wah..kuantan dah meriah dengan satay..:-)

Hisyam Muhibah said...

SuriaAmanda ~~ penuhi sahaja hajat itu

Humbleyatt ~~ ooh, dah dekat rupanya. ada satu lagi kedai satay baru di kawasan komersial baru di simpang 4 jalan teluk sisek tu

Post a Comment

Powered by Blogger.